تاریخچه عطر پنجشنبه هفدهم اردیبهشت 1388 12:12
سنت توليد عطر در فرانسه سابقه اى بسيار طولانى دارد. 
 شهرGrasse اين كشور از قرن ۱۶ در توليد عطر شهرت فراوانى داشته است. در آن زمان مهاجران ايتاليايى كه در توليد دستكش مهارت داشتند .از اسانس گل هاى منطقه براى معطر كردن دستكش هاى چرمى شان استفاده مى كردند. اين شهر، داراى آب و هوايى بسيار مطلوب، خاكى حاصلخيز و كوه هايى بلند است كه مانند حصارى دور منطقه را فرا گرفته اند. اين شهر مكانى ايده آل براى رشد گل هايى مانند رز، ياس و اسطوخودوس است كه مواد اوليه عطرسازى به شمار مى آيند. براى توليد عطر مقادير انبوهى از گل نياز است. براى توليد يك كيلو روغن معطر چهار هزار كيلو گل رز لازم است.
در توليد عطر از افرادى كه شامه قوى دارند بسيار كمك گرفته مى شود. عطرها پس از توليد به دقت نامگذارى شده، بسته بندى مى شوند  و تحت نام طراحان بزرگى مانند
Christian Dior و Givenchy , Coco ,Chanel
فروخته مى شوند . مبالغ هنگفتى صرف تبليغات شده و عطرها با قيمت هاى گزافى در سراسر دنيا به فروش مى روند. تحقيقات نشان داده است در فرانسه از هر ۱۰ زن ۹ زن و همچنين از هر ۲ مرد، يك مرد به طور دائم عطراستفاده مى كنند.تاريخچه استفاده از عطر به ۲۵۰۰ سال قبل و به كشور ايران برمى گردد. ايرانى ها يكى از قديمى ترين مردمانى بودند كه از عطر و اسانس هاى معطر به صورت تجملاتى استفاده مى كردند.
 
 ده قرن قبل از ميلاد ايرانى ها يكى از اولين تمدن هايى بودند كه به تجملات بسيار اهميت داده، روزانه با لوسيون هاى معطر خود را شست وشو مى دادند و در نوشيدنى هايشان از اسانس هاى عطرداراستفاده مى كردند. اگرچه هيچ مدركى دال بر توليد عطر در امپراتورى پادشاهان ايرانى به دست نيامده ولى چيزى كه مسلم است ايرانى ها براى تهيه اين اسانس ها از همسايگان خود، مبالغ هنگفتى پرداخت مى كردند. ولى اين تمدن هاى يونان و روم بودند كه عطرسازى را به هنرى واقعى تبديل كردند. هنرى كه اكنون به يكى از صنعت هاى مطرح دنيا تبديل شده است. در دهه ۱۹۹۰ و همزمان با جهانى شدن اقتصاد، كليه صنايع دنيا از جمله صنعت عطرسازى با رقابت شديد بازار جهانى روبه رو شد.

جهانى شدن اقتصاد اگرچه رقابت شديد را به همراه آورد
 ولى باعث دسترسى بسيارى از توليدكنندگان جزء به بازارهاى جهانى شد. عطرسازى خرد و كلان با مبارزه سختى براى بقا روبه رو شدند. عطرسازان كوچكى مثلBalmain، Courreges و Gres كه امكانات تبليغاتى رقباى بزرگ خود را نداشتند به مشكلات بزرگى برخوردند. قبل از جهانى شدن اقتصاد، مراحل تست و توليد يك عطر جديد در داخل فرانسه انجام مى شد و در صورت موفقيت در بازار داخلى، در بازارهاى بين المللى نيز عرضه مى شد 
.اين تكنيكى بسيار هوشمندانه بود كه پس از جهانى شدن اقتصاد و در طول دهه ۱۹۹۰ قابل اجرا نبود.
 
 در حال حاضر عطرهاى جديد به طور همزمان در كليه كشورهاى دنيا وارد بازار مى شوند.در سال ۱۹۹۰ موفقيت عطركابوتين كه تزسط  كمپاني گرس وارد بازار شده بود اميد فراوانى را براى توليدكنندگان جزء عطر در فرانسه به همراه آورد. در همان سال كه ديوار برلين نيز فرو ريخت، يك طراح آلمانى به نام «وولف گانگ»  عطر جوپ را عرضه كرد و سال بعد از آن كريستين ديور، عطر معروف ديون را ساخت. در آن سال ها كه فضاى اروپا مملو از استرس و تنش شديد بود، بسيارى معتقد بودند عطرديون بسيار آرام بخش و لطيف و مناسب فضاى آن زمان است.تنها در سال ۱۹۹۱ بيش از ۶۰ نوع عطر جديد روانه بازارهاى اروپا شد. همين امر باعث شد كه تمايل خريداران به مصرف بيش از يك نوع عطر بيشتر شود و به تدريج در كمدهاى خانم ها و آقايان چندين نوع عطر ديده مى شد
 
 كه مناسب حال و هواى روزانه آنها مصرف مى شدند. بسيارى از عطرسازان بزرگ از امضاى هنرپيشه ها و خواننده ها بر روى عطرها استفاده مى كردند و اين ابتكار سود فراوانى براى آنها به همراه آورد.در حال حاضر نيز در تبليغات عطرها عكس هاى هنرپيشه ها و خواننده ها بسيار به چشم مى خورد. يكى از عطرهاى موفق سال ۱۹۹۱، عطر تريزور بود كه توسط لانكوم  وارد بازار شد. فروش اين عطر در اولين سال توليدش به بيش از ۳۶ ميليون دلار رسيد
. همزمان با فرانسوى ها، ژاپنى ها هم وارد بازار عطر دنيا شدند 
 و طراح معروف ژاپنى اود لزي عطر مخصوص خانم ها به نام  ايزي مياكي  را در سال 1992 به بازار عرضه كرد
نوشته شده توسط محمد امین  | لینک ثابت |